Pomalu se vracíme ke stavu, který alespoň částečně budí iluzi stavu před vyhlášením nouzového stavu pandemie. Na standardní provoz po prázdninách se pečlivě připravuje i naše základní škola a školní brány se zvolna otevírají. Přečetl jsem si tedy níže přiložené dokumenty k opětovnému zahájení výuky ve škole…
Zajímavé na nouzové výuce je, že jsme si vyzkoušeli určitou formu domácího vzdělávání. Jakýsi unschooling. Leč nebyl to ten zcela svobodný, ale spíše diktovaný. A mnohým rodičům způsobil pořádné nervy, jiné ale třeba dost bavil. Ne každý je však rozený učitel a má trpělivost. Časem se ukáže, zda děti utrpěly nějakou vzdělávací újmu. Myslím ale, že ne. I když při byrokratickém srovnání znalostí dětí s chladnými vzdělávacími plány možná ano. Starší generace si ovšem vzpomene na dvoje uhelné několikatýdenní prázdniny před cca 40 roky. To byly studentské časy… A toho sněhu co bylo. Nu a přežili jsme bez školy tehdy, a to nebyly žádné vymoženosti dálkového učení a předávání informací, takže se fakticky neučil skoro nikdo a proto přežijeme bez školy i dnes. Taková totiž bude životní realita.Zajímavé na přiložených dokumentech ale je, že kromě svobodného domácího vzdělávání, škola, děti i rodiče nechtíc možná poznají výhody skupinového vzdělávání s potlačením věkové segregace díky ročníkovému promíchání. Dále svobodu pohybu dětí, které budou mít o přestávkách možnost volného pohybu v areálu školy, méně žáků na jednoho pedagoga…Možná by se i teď hodily zkušenosti či kapacity z druhé, alternativní školy, kdyby zde byla…Zaujal mne ale formulář s rizikovými faktory. Když jsem si je přečetl, tak mne napadlo, že jsou natolik široce popsané, že do školy vlastně skoro nikdo ani přijít nemůže (a nejde jen o pedagogy v důchodovém věku). Možná proto se ve školní jídelně nevaří, ač si myslím, že by to zorganizovat šlo. Provoz školy je naplánován max. na 50 % běžného provozu.Trochu nedostatečná mi přijde podmínka používání min. dvou roušek, neboť se domnívám, že třeba už po hodině může být rouška spíše zdraví škodlivá. O rouškách píši zde: Ochranné pomůcky – rouškyVšechno je nyní překotné a tak ani dva dny na podání přihlášky do výuky (pro žáky 9. ročníků) nejsou moc k rodičům zrovna přátelské, ale nelze z toho vinit vedení školy, doba je holt překotná. A čas ukáže, zda je virus skutečně na ústupu a zda se na podzim (nejspíše) vrátí.Přeji proto žákyním a žákům, rodičům i pedagogům zdárné dokončení školního roku 2019/20.Petr Duchek
Zajímavé na nouzové výuce je, že jsme si vyzkoušeli určitou formu domácího vzdělávání. Jakýsi unschooling. Leč nebyl to ten zcela svobodný, ale spíše diktovaný. A mnohým rodičům způsobil pořádné nervy, jiné ale třeba dost bavil. Ne každý je však rozený učitel a má trpělivost. Časem se ukáže, zda děti utrpěly nějakou vzdělávací újmu. Myslím ale, že ne. I když při byrokratickém srovnání znalostí dětí s chladnými vzdělávacími plány možná ano. Starší generace si ovšem vzpomene na dvoje uhelné několikatýdenní prázdniny před cca 40 roky. To byly studentské časy… A toho sněhu co bylo. Nu a přežili jsme bez školy tehdy, a to nebyly žádné vymoženosti dálkového učení a předávání informací, takže se fakticky neučil skoro nikdo a proto přežijeme bez školy i dnes. Taková totiž bude životní realita.Zajímavé na přiložených dokumentech ale je, že kromě svobodného domácího vzdělávání, škola, děti i rodiče nechtíc možná poznají výhody skupinového vzdělávání s potlačením věkové segregace díky ročníkovému promíchání. Dále svobodu pohybu dětí, které budou mít o přestávkách možnost volného pohybu v areálu školy, méně žáků na jednoho pedagoga…Možná by se i teď hodily zkušenosti či kapacity z druhé, alternativní školy, kdyby zde byla…
Zaujal mne ale formulář s rizikovými faktory. Když jsem si je přečetl, tak mne napadlo, že jsou natolik široce popsané, že do školy vlastně skoro nikdo ani přijít nemůže (a nejde jen o pedagogy v důchodovém věku). Možná proto se ve školní jídelně nevaří, ač si myslím, že by to zorganizovat šlo. Provoz školy je naplánován max. na 50 % běžného provozu.Trochu nedostatečná mi přijde podmínka používání min. dvou roušek, neboť se domnívám, že třeba už po hodině může být rouška spíše zdraví škodlivá. O rouškách píši zde: Ochranné pomůcky – rouškyVšechno je nyní překotné a tak ani dva dny na podání přihlášky do výuky (pro žáky 9. ročníků) nejsou moc k rodičům zrovna přátelské, ale nelze z toho vinit vedení školy, doba je holt překotná. A čas ukáže, zda je virus skutečně na ústupu a zda se na podzim (nejspíše) vrátí.Přeji proto žákyním a žákům, rodičům i pedagogům zdárné dokončení školního roku 2019/20.Petr Duchek