Příběh s „pozastavením“ školního časopisu by mohl mít i několik jiných názvů:
„Jak zaříznout svobodu slova“, „Jak sebrat pocit partnerství“, „Jak zničit pedagoga“, „Jak nepřiznat chybu“, „Jak stresovat žáky“, „Jak zašlápnout kritické myšlení“, „Jak se tvrdé jádro udrželo u moci“, „Jak tvrdé jádro nic nepochopilo“ atd.
To vše obsahuje kauza školního časopisu.
Základním kamenem úrazu „pozastavení“ a následného úplného zastavení vydávání školního časopisu je, že vedení školy nevytvořilo, ani neiniciovalo žádná pravidla pro vydávání, která by byla zveřejněna a současně předem prokonzultována s pedagogickou radou, pedagogickým sborem, komisí výchovy a vzdělávání, školskou radou, zřizovatelem, žákovským parlamentem, dětmi a rodiči. Šlo o fatální manažerské selhání nejen vedení školy, ale všech přisluhovaček, manipulátorek a současných „kamenujících svatých školních soudkyň“. A to už od samého počátku vydávání časopisu. Do selhání spadá například i netečnost vůči pasážím již ve druhém čísle, z nichž je patrné, že časopis nabírá nezávislejší směr, ale i neuvěřitelně dlouhá doba několika týdnů stresu, kterým musely projít zúčastněné děti při vyšetřování okolností kolem třetího vydání. Bez ohledu na to, kdo ony stresy způsobil. Ale milá školo, pozdě bycha honit.
Je proto velmi nedůstojné a nespravedlivé z jakéhokoliv důvodu se vozit po pedagogovi, který se řídil osobním a pedagogickým umem, citem, rozumem, smyslem pro vydavatelskou práci a dal nebývalý prostor pro svobodné vyjádření žákům. Ti možná poprvé v životě poznali, že svoboda projevu ve škole může přinést nejen rovné a široké partnerství, ale i právo vyslovit kritický názor bez strachu z potrestání. A právě proto byl časopis zardoušen dřív, než vůbec mohl překonat počáteční krůčky, než vůbec mohl dospět. To, co se se školním časopisem stalo, je hanbou i ostudou školy, ukázkou myšlení z minulého století. Bohužel v reálném čase roku 2016.
A jak jsem k výše uvedenému došel? Poprvé se totiž ke mně dostaly ze školy výhrady/důvody pro “pozastavení” třetího čísla školního časopisu, po kterém už žádné další nevyšlo. Výhrady jsou doplněny jednostranným (školním) chronologickým popisem dějů kolem vydání třetího čísla, při kterých docházelo k něčemu, co bych neváhal nazvat vyslýcháním dětí, neschopností, nerozhodností, zlobou i hloupostí. Škola situaci před rokem zjevně nezvládla, v důsledku čehož se postupně objevovaly protichůdné názory dětí, rodičů, strach i dětské slzy. To je velmi zlé, protože do tohoto bodu se škola vůbec nesměla dostat. Samotné vyšetřování a šťourání si mohla odpustit, stejně tak jakýsi hon na „čarodějnici“ a v klidu a především moudře připravit pravidla pro čtvrté číslo. A časopis mohl bez problémů pokračovat. Pokud by však vládnoucí jádro školy nebylo neskutečně vztahovačné, přesvědčené o své neomylné nedotknutelnosti a pyšně přemoudřelé. Ono by se pak možná ukázalo, že svobodná pravidla pro školní časopis ani není schopno připravit.
Z výhrad školy vůči třetímu číslu (jež stály na počátku úplného zastavení vydávání) a popisovaných dějů je však příliš patrné, že škole nešlo ani tak o děti, ale především o uhájení vlastních letitých pozic. Utvrdilo mě to však v názoru, že nastal čas, aby někteří pedagogové opustili základní školu. Byla by to ta nejlepší věc, kterou by pro zdravou budoucnost žáků, které již evidentně nerozumí, měli udělat.
Zde je oněch šest výhrad (slíbených v diskusi na facebooku):
Petr Duchek
⇓ STRÁNKY, KTERÉ BY VÁS TAKÉ MOHLY ZAJÍMAT ⇓
⇓ STRÁNKY, KTERÉ BY VÁS TAKÉ MOHLY ZAJÍMAT ⇓
Masarykova ZŠ
Masarykova ZŠ
Videoperla č. 3
Videoperla č. 3
Stanovisko
Stanovisko
Videoperla č. 13
Videoperla č. 13
Cenzura průzkumu ...
Cenzura průzkumu ...
Videoperla č. 15
Videoperla č. 15
Stížnost na pokusy ...
Stížnost na pokusy ...